این وب سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های کل کشور ثبت می باشد و مطابق قوانین این مرکز عمل می کند. لازم بذکر است مطالب کانالهای تلگرام توسط کراولر و خودکار استخراج میشود و سایت مسئولیتی درقبال محتوای کانالها ندارد. درصورتیکه محتوا مغایر با قوانین کشور است مراتب را به [email protected] اطلاع دهید.
فیلم آنلاین تماشا کنید مجموعه ای از فیلم های سینمایی بصورت آنلاین در Yidio.ir قابل تماشا میباشد.
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۳
‍ 🔊 فایل صوتی

دکتر محمود سریع القلم

اختلال ارتباطی و عدم تعامل بین نهادهای سیاسی و دانشمندان و متفکران در جامعه ما

یک تفاوت مجلس ایران و مجلس ترکیه:
من ۲۵ ساله دارم تو دانشگاه کار می کنم، یک بار مجلس سراغ من یا همکاران من نیامد، شما این رو مقایسه کنید با ترکیه، اصلا آمریکا و آلمان رو بگذاریم کنار. توی ترکیه، یک پای دانشگاهیا توی مجلس ترکیه است ... وزارت خارجه ما یک مرکز تحقیقاتی داره، من ۱۶ سال اونجا نرفته ام


حدود 4 دقیقه

🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۷
‍ ✍️فردین علیخواه

🖊 واعظان کاین جلوه در فیسبوک و اینستا می‌کنند...


«عزیزم منو یادتون نیست؟ از ترمینال شرق بردمتون تهرانپارس، ظهر بود گلم، عزیزم این پیامو همینطوری فرستادم حالتو بپرسم...من تو کار لباس‌زیر زنانه هستم، ... در انواع مدل‌ها، اگه خواستی خبر بده گلم...»
🆔 @sokhanranihaa
✅ جمله‌های فوق پیام راننده یکی از استارتاپ های شهر تهران به خانم جوانی است که از تاکسی این استارتاپ استفاده کرده بود. یکی از هموطنان این پیام را از طریق تلگرام برایم فوروارد کرد. کنجکاو شدم و عکس‌های پروفایل تلگرام این آقای راننده را نگاه کردم. اگر این پیام را نمی خواندم و کسی این عکس‌ها و جمله‌های نابی را که روی آنها نوشته شده بود به من نشان می‌داد و می‌پرسید که به نظر شما این فرد چگونه آدمی است، بی‌تردید می‌گفتم فیلسوف، معلم اخلاق، انسانی عمیق و متفکر؛ و اگر نمی‌دانستم که در زمان حیات فردریش نیچه؛ فیلسوف آلمانی؛ اینترنت وجود نداشت بی‌تردید می‌گفتم این پروفایل متعلق به خود فردریش نیچه است!

🔺 این روزها متفکرنمایی و فیلسوف نمایی سکۀ بازار فضای مجازی شده است، به این معنا که بسیاری از کاربران فضای مجازی به شکل‌های مختلف جمله‌های عمیق و ناب را به‌عنوان معرفی خود استفاده می کنند. جمله‌هایی درباره سرنوشت، جهان هستی، یک رویداد مشخص، خدا، مشقّت‌های انسان بودن، در جهل بودن سایر انسان‌ها (به‌جز خود ایشان)، محور هستی بودن انسان (عموماً با عکسی از فردی که بر روی قلۀ کوه ایستاده) و ناچیزشماری دیگران (با عکسی از گلّه گوسفندان). وقتی این عکس‌ها و پیام‌ها را مرور می‌کنیم بی‌تردید به یک نتیجه می‌رسیم: این فرد چه نگاه عمیقی به دنیای پیرامونش دارد. اینکه او درباره هستی تأمل می‌کند، تغییرات جهان اطرافش را رصد می‌کند، می‌بیند و نمی‌گذرد، پرسش دارد و جهان و مردمان آنرا عالمانه می نگرد.

🔹 حدود چهل میلیون ایرانی فقط عضو شبکه اجتماعی تلگرام هستند. تحقیق دقیقی نکرده‌ام ولی بررسی‌های اولیه‌ام نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از این تعداد، خودشان را با این نوع عکس‌ها و جمله‌ها معرفی می‌کنند. اگر اینگونه باشد آیا شما با نتیجه‌گیری من در پاراگراف قبل موافق هستید که بگوییم ما در کل انسان‌های عمیقی هستیم و مدام مشغول تفکر درباره جهان هستی و رفتارهایمان هستیم؟ تصور می‌کنم که شما هم مانند من نسبت به این نتیجه تردید داشته باشید.
برخی از جامعه شناسان معتقدند که امروزه، افراد یک هویت آنلاین online؛ یعنی هویتی که در فضای مجازی در مقابل چشم دیگران قرار می‌دهند و یک هویت آفلاین offline، یعنی هویتی خارج از فضای مجازی دارند. قطعاً وضعیت مطلوب آن است که هویت آنلاین/مجازی آدم‌ها ادامه همان هویت آفلاینشان باشد و با آن تناسب داشته باشد. ولی در بیشتر موارد این اتفاق رخ نمی‌دهد. آنچه در فضای مجازی می‌بینیم ویترینی است که تنها عکس‌های قشنگی از کالاها (و نه خود کالاها) در آن چیده شده است و در پشت آن، اساساً کالایی وجود ندارد. درواقع شاهد هویت‌های فتوشاپی و دستکاری‌شده هستیم. من آنی می‌نمایم که در واقعیت، آن نیستم!

🔸 دریکی از نوشته‌هایم اصطلاح «نوکیسگان فرهنگی» را بکار بردم. آدم‌هایی که می‌بینند هم‌اکنون باکلاس بودن به حرف‌های قشنگ زدن است و برای همین، پروفایل‌ها یا صفحه‌های اینستاگرامی شان پرشده از جمله‌های قشنگ فیلسوفانه. این پدیده آن‌قدر سکه بازار شده است که کافی است در سایت گوگل عبارت «جمله‌های ناب برای» را تایپ کنید. ایرانیان آنقدر این جمله را در گوگل تایپ کرده‌اند که در ادامه گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد: جمله‌های ناب برای استاتوس، جمله‌های ناب برای پروفایل تلگرام، جمله‌های ناب برای بیوی اینستاگرام. حتی کانال‌هایی ساخته شده است که صرفاً برای دیگران این جمله‌های ناب دو سطری را منتشر می‌کنند. هموطنانمان جمله‌های عالمانه را از گوگل کپی copy و سپس در صفحه شخصی‌شان پیست paste می‌کنند؛ و بعید نیست که بسیاری اساساً این جمله‌ها را نفهمند ولی منتشر کنند.

👈 ما شاهد ظهور آدم‌هایی با دانش چهل‌کلمه‌ای یا دوسطری هستیم. درباره همه‌چیز دو سطر می‌دانند. نیچۀ نگون بخت دویست صفحه کتاب نوشت و در صفحه آخر آن به جمله‌ای درخشان رسید. نوکیسگان فرهنگی حوصله خواندن آن دویست صفحه را ندارند و فقط جمله صفحه آخر را برمی‌دارند. به همین دلیل هویت‌های آنلاین ما با هویت‌های آفلاینمان تناسبی ندارد. در اینترنت یک‌چیزیم و در زندگی واقعی چیزی دیگر. همه‌چیز در سطح و صفحه‌نمایش اتفاق می‌افتد. این راننده محترم در پروفایل اش جمله‌ای دو سطری درباره حقوق بشر هم داشت! غافل از اینکه مزاحمت برای یک خانم هم مصداقی از نقض همان حقوق بشر است. تظاهر دارد دودمان ما را به باد می‌دهد.
به راستی چرا ابزارهای مدرن در ایران به شکل گیری هویت مدرن نمی انجامد؟

🆑کانال سخنرانی ها
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @fardinalikhah
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۸
‍ ✍️ جان تولن

🖊 محمد: قهرمان روحانیت‌ستیزی در عصر روشنگری اروپا

قسمت دوم

اما این ناپلئون بناپارت بود که سخت دلبسته‌ی محمد شد و پس از خواندن ترجمه‌ی فرانسوی قرآن، اثر کلود-اتین ساواری (۱۷۸۳)، خود را «محمدی جدید» خواند. ساواری ترجمه‌ی خود را در مصر به انجام رساند: او در آنجا، در احاطه‌ی موسیقی زبان عربی، کوشید زیبایی متن عربی را به زبان فرانسه درآورد. همانند سیل، ساواری در مقدمه‌ی مفصل خود محمد را مردی «بزرگ» و «خارق‌العاده»، «نابغه»ای در میدان نبرد، توصیف کرد، کسی که می‌دانست چگونه وفاداری هوادارانش را جلب کند. ناپلئون این ترجمه را بر روی کشتی‌ای خواند که در سال ۱۷۹۸ او را به مصر برد. ناپلئون با الهام از توصیف‌های ساواری که محمد را فرماندهی برجسته و قانون‌گذاری فرزانه خوانده بود، به دنبال آن بود تا محمدی جدید باشد و امید داشت علمای مصر او و سربازان فرانسه را دوستان اسلام بدانند، کسانی که آمده‌اند آنان را از جور و ستم عثمانی برهانند. وی حتی مدعی شد ورودش به مصر در قرآن آمده است.
🆔 @sokhanranihaa
ناپلئون برداشتی آرمانی، کتاب‌محور، و مبتنی بر دیدگاه‌های عصر روشنگری از اسلام به عنوان یکتاپرستی صرف داشت: در واقع شکست لشکرکشی وی به مصر تا اندازه‌ای به این سبب بود که برداشت او از اسلام با دین علمای مصر تفاوت داشت. با این حال این تنها ناپلئون نبود که خود را محمدی جدید می‌دانست: گوته با شور فراوان اعلام کرد که امپراتور «محمد جهان» است، و نویسنده‌ی فرانسوی، ویکتور هوگو، وی را «محمد غرب» خواند. ناپلئون در پایان حیاتش، در دوران تبعید در سن هلن و در حالی که به شکست خود می‌اندیشید، درباره‌ی محمد نوشت و میراث او را چنین ستود: «مردی بزرگ که جریان تاریخ را تغییر داد.» محمدِ ناپلئون فاتح و قانون‌گذار، و فرهمند بود و به خود ناپلئون شباهت داشت –اما ناپلئونی که موفق‌تر بود و بی‌شک هرگز به جزیره‌ای سرد و بادگیر در اقیانوس اطلس تبعید نشد.

این تصور که محمد یکی از بزرگترین قانون‌گذاران جهان است تا قرن بیستم تداوم یافت. در ۱۹۳۵ آدولف واینمن، مجسمه‌ساز آمریکایی، در کتیبه‌ای در تالار اصلی دیوان عالی آمریکا محمد را به همراه ۱۷ قانون‌گذار دیگر به تصویر کشید. مسیحیان متعددی از کلیساهای خود خواسته‌اند تا نقش ویژه‌ی محمد را به عنوان پیامبر مسلمانان به رسمیت بشناسند. از نظر اسلام‌شناسان کاتولیکی مانند لویی ماسینیون یا هانس کونگ، یا اسلام‌شناس پروتستان اسکاتلندی، ویلیام مونتگمری وات، چنین اقدامی بهترین راه برای ترویج صلح و گفتگوی سازنده بین مسیحیان و مسلمانان بود.

این نوع گفتگوها امروزه نیز ادامه دارد اما غوغای اختلاف و ستیز تا اندازه‌ی زیادی آن را تحت تأثیر قرار داده است زیرا سیاستمداران راست افراطی در اروپا و سایر نقاط جهان برای توجیه سیاست‌های خود علیه مسلمانان به اهریمن‌سازی محمد روی آورده‌اند. به شکلی متناقض، مسلمانان بنیادگرا تصویری منفی از پیامبر اسلام را ترویج می‌دهند، آنان از محمد ستایش می‌کنند و به بافت تاریخی حیات و آموزه‌های او توجهی ندارند؛ در همین حال، افراط‌گرایان خشونت‌طلب ادعا می‌کنند که با قتل و ترور مشغول دفاع از اسلام و پیامبرش در برابر «توهین‌ها» هستند. به این ترتیب، کاملاً شایسته است که از این وضعیت فاصله بگیریم و به بررسی بازنمایی‌های مختلف و اغلب تعجب‌برانگیز غرب از وجوه متعدد محمد بپردازیم.



برگردان: هامون نیشابوری

جان تولن استاد تاریخ در دانشگاه نانت در فرانسه و نویسنده‌ی کتابِ چهره‌های محمد: برداشت غربی‌ها از پیامبر اسلام، از قرون وسطی تا امروز (۲۰۱۹) است. آنچه خواندید برگردان گزیده‌ای از مقاله‌ی زیر از اوست:

John Tolan, ‘Muhammad: an anticlerical hero of the European Enlightenment,’ aeon, 1 April 2019.

لینک قسمت اول 👇
https://t.me/sokhanranihaa/19853


🆑کانال سخنرانی ها
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @NashrAasoo
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۸
‍ ✍️ جان تولن

🖊 محمد: قهرمان روحانیت‌ستیزی در عصر روشنگری اروپا

قسمت اول

در قرن شانزدهم، انتشار ترجمه‌ی قرآن و در دسترس قرار گرفتن آن اقدامی خطرناک محسوب می‌شد که می‌توانست مسیحیان مؤمن را پریشان‌خاطر سازد و اغفال کند. دست‌کم، این نظرِ اعضای پروتستان شورای شهر بازل در سال ۱۵۴۲ بود و به همین سبب چاپخانه‌داری محلی را که قصد داشت ترجمه‌ی لاتین کتاب مقدس مسلمانان را چاپ کند، برای مدت کوتاهی به زندان انداختند. مارتین لوتر، اصلاح‌طلب پروتستان، به نفع چاپخانه‌دار وارد میدان شد: او نوشت که بهترین راه برای مبارزه با ترک‌ها، آشکار ساختن «دروغ‌های محمد» بر همگان است.
🆔 @sokhanranihaa
در نتیجه‌ی چاپ این ترجمه در سال ۱۵۴۳، قرآن در اختیار نخبگان اروپایی قرار گرفت، افرادی که به منظور فهم بهتر اسلام و مبارزه با آن شروع به خواندن این اثر کردند. با این حال، کسانی نیز بودند که با مطالعه‌ی قرآن به انتقاد از آموزه‌های مسیحی روی آوردند. میکاییل سروتوس، متکلم و علامه‌ی کاتالونیایی، در رساله‌ی خود علیه تثلیث با عنوان «احیای مسیحیت» (۱۵۵۳)، از استدلالات قرآنی متعددی بهره گرفت. وی در این رساله محمد را مصلحی حقیقی خواند که دعوت به بازگشت به یکتاپرستی می‌کند، امری که متکلمان مسیحی با ابداع آموزه‌ی منحرف و غیرعقلانی تثلیث آن را مخدوش کرده‌اند. پس از انتشار این آرای ارتدادآمیز، هیئت تفتیش عقایدِ کاتولیک‌ها در وین (ناحیه‌ای در جنوب شرقی فرانسه) سروتوس را محکوم کرد و عاقبت وی را به همراه کتاب‌هایش در ژنوِ تحت قیادت کالون سوزاندند.

در عصر روشنگری اروپا، تعدادی از نویسندگان نیز برداشت مشابهی از محمد داشتند و او را قهرمان روحانیت‌ستیزی می‌دانستند؛ از نظر برخی اسلام شکل خالص یکتاپرستی بود که با دادارباوری فلسفی مشابهت داشت و قرآن ستایش‌نامه‌یِ عقلانی خالق جهان بود. جرج سِیل در ۱۷۳۴ ترجمه‌ی انگلیسی جدیدی را از قرآن منتشر کرد. وی در مقدمه‌ی خود، شرحی از تاریخ صدر اسلام به دست داد و پیامبر را مصلحی سنت‌‌شکن و روحانی‌ستیز به تصویر کشید که اعمال و باورهای «خرافی» مسیحیان ابتدایی –پرستش قدیسان و بقایای اجساد آنان- را نفی کرد و قدرت روحانیان فاسد و طمع‌کار را باطل کرد.

ترجمه‌ی سِیل در انگلستان خوانندگان فراوانی یافت و از آن استقبال شد: برای بسیاری از خوانندگان اثر، محمد نماد جمهوری‌خواهی روحانیت‌ستیز بود. در خارج از انگلستان نیز این اثر تأثیرگذار بود. در سال ۱۷۶۵ توماس جفرسون، از پدران بنیان‌گذار آمریکا، نسخه‌ای از آن را از یک کتابفروشی در ویلیامزبورگِ ویرجینیا خرید. این کتاب به او کمک کرد تا به شکلی از دادارباوری فلسفی دست بیابد. (از زمان کیت الیسون در ۲۰۰۷، نمایندگان مسلمان برای ادای سوگند از نسخه‌ی قرآن جفرسون، که اینک در کتابخانه‌ی کنگره نگهداری می‌شود، استفاده می‌کنند.) در آلمان، یوهان ولفگانگ فون گوته ترجمه‌ای از نسخه‌ی سِیل را خواند، این امر برداشت او را از محمد به عنوان شاعری خوش‌قریحه و پیامبری آرمانی تحت‌الشعاع قرار داد.

در فرانسه نیز ولتر با تحسین از ترجمه‌ی سِیل یاد کرد: در تاریخ جهان خود، «رساله‌ای در باب آداب و خلقیات ملل» (۱۷۵۶)، محمد را مصلحی هوشمند توصیف کرد که اعمال خرافی را ملغی ساخته و قدرت روحانیت فاسد را ریشه‌کن کرده است. در اواخر قرن، ادوارد گیبون، نویسنده‌ی انگلیسی لیبرال، در «تاریخ انحطاط و سقوط امپراتوری رم» (۸۹-۱۷۷۶) با عباراتی درخشان از محمد یاد کرد:

کیش محمد عاری از خرافه یا ابهام است؛ و قرآن گواهی شکوهمند بر یگانگی خداوند است. پیامبر مکه بنا بر این اصل عقلانی که آنچه طلوع می‌کند لاجرم غروب می‌کند، آنچه زاده می‌شود لاجرم می‌میرد، و آنچه فسادپذیر است لاجرم می‌پوسد و می‌میرد، پرستش بت‌ها و انسان‌ها، ستارگان و اختران را مردود می‌شمارد. وی با شوری عقلانی، موجد این عالم را موجودی نامحدود و ازلی، فارغ از شکل و مکان، و ‌بی‌شبه و بدون اولاد، عالم به خفیات، واجب‌الوجود بالذات می‌داند که کمال عقلانی و اخلاقی او صرفاً مقتبس از خود اوست ... متألهی فیلسوف می‌تواند کیش مشهور محمد را بپذیرد: کیشی که احتمالاً بس والاتر از قابلیت‌های ذهنی کنونی ماست.

لینک قسمت دوم 👇
https://t.me/sokhanranihaa/19854

🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۸
‍ 🔊فایل صوتی

#برنامه_پرتونور

سخنرانی مهندس #حمید_انتظام

محمد پیامبر صلح

بسیاری از پژوهشگران، نویسندگان و سیاستمدران غربی به درجات معتقدند که اسلام ذاتاً یک آئین خشن و خشونت پرور است، و پیامبرش مردی جنگ طلب بود. در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی، پرفسور حوان کول (Juan Cole) استاد تاریخ دانشگاه میشیگان (University of Michigan) کتابی منتشر کرد و این کلیشه را به چالش کشید. عنوان کتاب "محمد پیامبر صلح در میانه نبرد امپراطوری‌ها" (Muhammad, Prophet of Peace Amid the Clash of Empires) است. این کتاب به لحاظ متدلوژی بدیع است، چون نویسنده از قرآن برای خبر گرفتن از تاریخ پیامبر اسلام استفاده می‌کند، و از کتابهای سیره پیامبر (همچون سیره ابن هشام) به عنوان منابع دست دوم استفاده می‌کند (چون سیره‌ها عموما در سده‌های بعد از رحلت پیامبر نگارش یافته، و درست و نادرست را با هم در بر دارند). پرفسور کول از تحقیقات گسترده‌اش نتیجه می‌گیرد که محمد مردی صلح طلب و پیامبر صلح بود، که در دوران جنگ دو امپراطوری ساسانی و روم، به ترویج ایده صلح و همزیستی‌ مسالمت آمیز پیروان ادیان گوناگون پرداخت. در این برنامه به معرفی‌ این کتاب و بررسی‌ پاره‌ای از مندرجات آن می‌‌پردازیم.


🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۸
🔊فایل صوتی

برنامه پرتو نور

مهندس حمید انتظام

محمد پیامبر صلح

🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها👇👇👇
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
‍ 🔊فایل صوتی

مناظره دکتر #حمید_پارسانیا و دکتر #عليرضا_شجاعی_زند

با موضوع: #علم_دینی در کشاکش قرائت ها


متن این نشست 👇
https://telegra.ph/Religious-science-04-24


🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
🔊فایل صوتی

مناظره دکتر حمید پارسانیا و دکتر عليرضا شجاعی زند

با موضوع: علم دینی در کشاکش قرائت ها

.
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها 👇👇
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
‍ 🔊 فایل صوتی

سخنرانی #ایرج_شهبازی

«شرح داستان « #عاشق_بخارایی »

نفسیر داستان « #عشق_وکیل_صدر_جهان_بخارا »،

قسمت نهم

از دفتر سوم مثنوی

پاییز و زمستان 1397

در مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا


شرح داستان «عاشق بخارایی» (بخش 9)

شرح ابیات 166 تا بیت 172

مدت سخنرانی: یک ساعت و دو دقیقه

موضوعات:
1) منتقل شدن احساسات صادقانه از انسان‌ها به هم،
2) تغییر بی‌قرینۀ گوینده و مخاطب در مثنوی؛ پنج سطح مثنوی که خوانندۀ مثنوی باید همواره به آنها توجه داشته باشد،
3) رحمت خدا و خطای انسان،
4) ترس و امنیت؛ انواع ترس: ترس‌های بیمارگونه، ترس‌های غریزی و طبیعی، ترس‌های نفسانی، ترس‌های نفسانی و عقلانی و
5) توجه مولانا به ترس و تجارت به عنوان دو انگیزۀ مهم در مسیر رشد معنوی انسان.


لینک جلسه قبل 👇
https://t.me/sokhanranihaa/19782

.
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
🔊 فایل صوتی

سخنرانی ایرج شهبازی

«شرح داستان «عاشق بخارایی»

نفسیر داستان «عشق وکیل صدر جهان بخارا»،

قسمت نهم

از دفتر سوم مثنوی

پاییز و زمستان 1397

در مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا

.
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @irajshahbazi
🆑کانال سخنرانی ها 👇👇👇
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
‍ 🔊فایل صوتی

سخنرانی دکتر #ناصر_مهدوی

#تعليم_و_تربيت در #نهج_البلاغه


رابطه #انسان_شناسی و #تربیت

جلسه سیزدهم

3 اسفند 97


لینک جلسه قبل 👇👇
https://t.me/sokhanranihaa/18867

.
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
🔊فایل صوتی

سخنرانی دکتر ناصر مهدوی

تعليم وتربيت در نهج البلاغه

رابطه انسان شناسی و تربیت

جلسه سیزدهم

3 اسفند 97

🆔 @sokhanranihaa
🆔 @kanoon_neshan
🆑کانال سخنرانی ها👇👇👇
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
‍ 🔊فایل صوتی

سخنرانی #مصطفی_ملکیان

#درسگفتار « #اخلاق_کاربردی: #اخلاق_گفتگو»

جلسه سوم

#مشهد - فروردین 98

کانون بعثت اخلاق

لینک جلسه قبل 👇
https://t.me/sokhanranihaa/19818
.
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۷
🔊 فایل صوتی

سخنرانی مصطفی ملکیان

درسگفتار «اخلاق کاربردی: اخلاق گفتگو»

جلسه سوم

مشهد - فروردین 98

کانون بعثت اخلاق


🆔 @sokhanranihaa
🆔 @besateakhlagh
🆔 @mostafamalekian
🆑کانال سخنرانی ها👇👇👇
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۶
‍ 🔊فایل صوتی

گزیده ای از سخنرانی #مصطفی_ملکیان

خودشیفتگی و هفت آفت فکری


🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۲
‍ دکتر رنانی فردا برای دیدن نمایش الیورتوئیست به تالار هنر می‌رود:


✍️ پیام دکتر محسن رنانی

سلام دوستان عزیز پویش فکری توسعه

توسعه را با فقط با خواندن و نوشتن مقاله و کتاب نمی‌توان فهمید و ترویج کرد. گاهی باید با گام‌‌هایمان توسعه را بفهمیم و خلق کنیم. هر کاری که موجب شود افراد یک جامعه امیدوارتر شوند، اخلاقی‌تر شوند، صبورتر شوند، همبسته‌تر شوند و مشارکت‌ جمعی‌شان افزایش یابد، کاری از جنس توسعه است.
🆔 @sokhanranihaa
نمایش «الیورتویست» را نوجوانان «کانون اصلاح و تربیت» برگزار می‌کنند. آنها در کانون، دو دوست زندانی دارند که حکم قصاص (اعدام) گرفته‌اند. دوستانی که در نوجوانی و زیر سن قانونی به علت خطای خودشان یا دیگران،‌ مرتکب قتل شده اند. یکی از این دوستان، بچه نخبه و درس‌خوانی بوده است که به طور ناخواسته در یک دعوای معمولی موجب مرگ جوان دیگری شده است. این دو نوجوان الان در انتظار اجرای حکم قصاص هستند. اکنون این نوجوانان، که ما – آری ما، همه ما با ندانم کاری‌هایمان در نظام آموزشی و با مدیریت نادرستمان در همه عرصه‌های دیگر ــ باعث شده‌ایم تا آنان اکنون در بند باشند، تصمیم گرفته‌اند دوستانشان را از اعدام نجات دهند. بنابراین قصد دارند با اجرای نمایش الیورتوئسیت (که در واقع شرح سرگذشت خودشان است) برای تامین هزینه دیه برای دوستانشان اقدام کنند.

این بچه‌ها ممکن است در نوجوانی خود خطایی کرده و گرفتار کانون اصلاح و تربیت شده باشند اما امروز آنها معلمانِ ما در مسیر توسعه هستند. آنان وقتی دیدند جایی خلأی هست و چیزی کم است به پا خواستند تا آن را پر کنند. اینان که خود گرفتار بندند، برای رهایی دوستانشان به پاخاستند و تلاش خودشان را شروع کردند؛ نمایشنامه نوشتند و ده‌ها بار تمرین کردند و اکنون با هزار امید آن را روی صحنه آورده تا به ما درس توسعه بدهند: یعنی هر کس هستی و هر جا می‌خواهی باش، تنها یک گام جلوتر برو تا یک گام توسعه ملی را جلو برده باشی.

من برای سپاس از این نوجوانان و برای حمایت از کار بزرگی که آنها کرده‌اند، فردا پنجشنبه ۵ اردیبهشت به دیدن نمایش آنها، نه ببخشید، به دیدن بزرگیِ نوجوانانی می‌روم که باید از آنها درس امید بیاموزیم. ممکن است بتوان به اندازه همه پول نمایش از یک نیکوکار کمک گرفت، یا حتی کل دیه‌ها را از طریق چند نیکوکار تامین کرد، اما توسعه با پول خلق نمی شود، توسعه با گام‌های ما خلق می‌شود، توسعه با خلق امید خلق می‌شود. پس ما به دیدن این نمایش می‌رویم تا شعله امید را در این کشور زنده نگهداریم.

قرار ما پنجشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۴ عصر در تالار هنر (تهران). حتما از سایت «ایران‌کنسرت» به صورت آنلاین بلیط تهیه کنید. اگر هم پنجشنبه نتوانستید، جمعه به دیدار این نمایش بروید.

ممکن است به سرعت همه بلیط ها تمام شود، اشکالی ندارد ما در بیرون سالن می‌ایستیم و مراتب سپاس خودمان را به این نوجوانان اعلام می‌کنیم و هر کس خواست همان جا کمک خودش را برای تامین دیه‌ها، تقدیم می‌کند.

از همه هم پویشی‌های خودم در «پویش فکری توسعه» وهمه علاقه‌مندان به توسعه کشورمان دعوت می‌کنم که به دیدن این نمایش بیایند و نور امید در دل این نوجوانان را زنده نگهدارند.

محسن رنانی / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لطفا این پیام را همرسانی کنید


🆑کانال سخنرانی ها
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @PooyeshFekri
🌹
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۸
‍ ✍️ محمد فاضلی

🖊 هیئت سوئیسی‌های مقیم ایران


✅ مصلح‌آباد روستایی در چهل کیلومتری فراهان اراک است و مصلح‌آبادی‌های ساکن اراک در دهه شصت، هیئتی داشتند که هر هفته یک شب در خانه یکی از اهالی هیئت، مجلس قرائت قرآن برگزار می‌کرد و تابلویی داشت که روی آن نوشته بود «هیئت قرائت قرآن مصلح‌آبادی‌های مقیم اراک». داخل تابلو که جلوی در خانه میزبان می‌گذاشتند لامپی روشن می‌شد افراد هیئت، منزل میزبان را در کوچه پس کوچه‌ها راحت‌تر پیدا کنند. هیئت‌ها و مساجد مشابه نظیر یزدی‌ها، اردبیلی‌ها یا شیرازی‌های ساکن تهران هم زیاد دیده‌ام.

✅ هیئتی اما در این کشور زندگی می‌کنند که تابلو ندارند، هفته‌ای یا سالی یکبار هم کنار هم جمع نمی‌شوند، چراغی هم روشن نمی‌کنند تا شناخته شوند، اما به واقع گویی اهالی جای دیگری هستند و فعلاً در ایران مقیم‌اند: «هیئت سوئیسی‌های مقیم ایران» است و از این دست اهالی کشورهای دیگر - ژاپنی‌ها، دانمارکی‌ها، آلمانی‌ها یا آمریکایی‌های مقیم ایران – هم داریم.
🆔 @sokhanranihaa
✅ این‌ اهالی جایی دیگر، دچار از جا کنده شدن زمانی و مکانی‌اند؛ گویی از بد حادثه این‌جا گرفتار شده‌اند و ساعت‌ها و ثانیه‌هاشان در جایی دیگر می‌گذرد، ولی فعلاً در ایران مقیم هستند. هر اقدام مثبت کوچک و بزرگی را با دنیایی دیگر مقایسه کرده و در مقابل آن وطن اصلی‌شان به هیچ می‌گیرند. هر گامی رو به جلو، از آن جهت که با ایده‌آل‌های‌ جایی که سراغ دارند (سوئیس، ژاپن، آلمان یا ...) فاصله دارد، عبث و بی‌حاصل است و جالب این‌که اغلب آن‌جا را هم ندیده‌اند و تجربه نکرده‌اند.

✅ آن‌ها ممکن است هیچ وقت کار مثبتی برای تغییر و بهبود همین جایی که زندگی می‌کنند انجام ندهند، اما گام‌های کوچک دیگران را هم بی‌اثر، مسخره و پر از عیب و نقص تلقی می‌کنند. آن‌ها اغلب مایل نیستند زمانی هر چند کوتاه از زندگی خود را برای اقدامی در راستای بهبود وضع موجود صرف کنند اما ساعت‌ها زمان صرف می‌کنند تا استدلال کنند این‌جا شبیه سوئیس نیست که در آن کارها با دقت و علمی انجام شود و به نتیجه برسد.

✅ آن‌ها هیچ کاری برای آن‌که وضعیت موجود را بهبود دهند و میزان اعتماد اجتماعی را بالا ببرند انجام نمی‌دهند، اما زمان زیادی را صرف می‌کنند تا به بقیه نشان دهند این‌جا سوئیس نیست که کارها روال و نظمی داشته باشد، و هر اقدامی از پیش شکست‌خورده است.

✅ بزرگسالان «هیئت مصلح‌آبادی‌های مقیم اراک» اصرار داشتند پسران نوجوان‌شان را همراه بیاورند تا قرآن خواندن بیاموزند و بسیاری از آن کودکان دینداری و اخلاق دینی را در همان جمع آموختند و تجربه کردند. «هیئت سوئیسی‌های مقیم ایران» نیز اصرار دارند به دیگران و از جمله کودکان امروز بیاموزند که هیچ چیز نمی‌شوند و ایستادن پای این وطن، بی‌حاصل است. اغلب‌شان آدم‌های خیرخواهی هستند اما نتیجه کارشان جز دمیدن ناامیدی و بی‌عملی نیست.

✅ این بد نیست که «هیئت سوئیسی‌های مقیم ایران» نقد می‌کنند، مهم آن است که راهی برای برون شدن از وضعی که بد می‌شمارند پیش نمی‌نهند یا حاضر نیستند هزینه هر راهی را که پیشنهاد می‌کنند بپذیرند، یا در هزینه دادن برای راهی که دیگران پیشنهاد می‌کنند سهیم شوند. آن‌ها البته حاضرند دیگران را تشویق کنند که هزینه راه‌هایی را که آن‌ها پیشنهاد می‌کنند بپردازند.

✅ حاصل «هیئت قرائت قرآن مصلح‌آبادی‌های مقیم اراک» شکل‌گیری شبکه اجتماعی مستحکمی از آدم‌هایی بود که برای تعلیم دینی و دینداری غیردولتی، کاملاً خودجوش و بدون بودجه نهادهای سیاسی، گرد هم می‌آمدند، از حال هم با خبر می‌شدند، روح دینی را در کودکان نهادینه می‌کردند و امیدوار و شادمان از یک مراسم تعلیم دینی مدنی بیرون می‌رفتند.

✅ حاصل کنش‌های «هیئت سوئیسی‌های مقیم ایران» روح‌های خسته، ناامید و مستأصلی است که فقط از آن‌چه هستند شاکی‌اند و از آن‌چه می‌خواهند به آن برسند تصویری دارند مبهم و معلوم نیست چقدر واقعی، و به هر گامی مثبتی که زمزمه رو به جلو بودن دارد، بی‌اعتماد و ناامیدند.

✅ ایران ما حالش خوب نیست، اما «هیئت سوئیسی‌های مقیم ایران» هم حالش را اگر بدتر نکنند، درمانش هم نخواهند کرد. آن‌ها الزاماً هم مقیم ایران نیستند، شاید گوشه‌ای از دنیا، فقط شهروند ایران در دنیای مجازی هستند.



🆑کانال سخنرانی ها
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @fazeli_mohammad
🌹
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۱
گفتمان پاریس، گفتمان قم

گفت‌و‌گو با #هاشم_آقاجری


از متن :
✅ من معتقد نیستم که آیت‌الله خمینی آگاهانه فریب می‌داد؛ او وامانده از آرمان‌هایش یک ضرورت تاریخی بود که باید اتفاق می‌افتاد. یعنی ما دستاوردهای غیرمستقیم این انقلاب را فراموش نکنیم. اینکه آیت‌الله یزدی گفته ما در این ۴۰ سال به‌اندازه‌ی ۴۰۰ سال پیشرفت کردیم خیلی حرف جالبی است و از زاویه‌ای دیگر هم می‌شود به آن نگاه کرد. من ازاین‌جهت می‌گویم ۴۰ سال تجربه جمهوری اسلامی باعث شد ما راهی را که برای گذار به سکولاریزاسیون باید طی ۴۰۰ سال طی می‌کردیم ۴۰ ساله طی کردیم. این خیلی دستاورد مهمی است لذا من این انقلاب را برای گذار تکاملی تاریخ ایران درمجموع یک امر ضروری سازنده‌ای می‌دانم. اگر نگاه بلندمدت داشته باشیم، ۱۰۰ سال بعد مورخینی که خواهند آمد به نظر من می‌گویند چقدر خوب شد این انقلاب که اتفاق افتاد.من خودم شاهد بودم که وقتی به ایران آمد، آن بدنه‌ی بنیادگرایی روحانیت که در ایران بود فعال شد.

👈 در پاریس روشنفکرانی همراه آقای خمینی بودند و به ایشان مشورت می‌دادند و ایدئولوژی انقلاب را معرفی می‌کردند. آن‌ها در مصاحبه‌های خود با خبرنگاران تصویری از انقلاب ایران به دنیا ارائه دادند و در نتیجه دنیا با انقلاب ایران همراهی کرد یعنی وجدان جهانی به نفع انقلاب ایران به حرکت درآمد؛ اما وقتی‌که انقلاب پیروز شد روشنفکران به‌تدریج به حاشیه رانده شدند و روحانیون دور و بر ایشان آمدند.
از سوی دیگر بروز جنگ هم که یک عامل بسیار مهم و قابل‌مطالعه‌ای است که در استحاله‌ی انقلاب به نظام جمهوری اسلامی تاثیر داشت. هشت سال جنگ زمینه را فراهم کرد که مسئله‌ی تمامیت ارضی و ایستادگی در برابر دشمن اصل شود و اول مسئله‌ی آزادی و دموکراسی و بعد مسئله‌ی عدالت به حاشیه رانده شوند. عدالتی که وعده داده می‌شد صبر کنید بعد از جنگ به آن خواهیم رسید.


برای خواندن متن کامل لینک زیر را کلیک کنید 👇
https://telegra.ph/Aghajari-04-24


🆑کانال سخنرانی ها
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @iranfardamag
🌹
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۶
‍ 🔊فایل صوتی

سخنرانی #عبدالکریم_سروش

#انجیل_و_قرآن

#نيمه_شعبان و #جمعه_مقدس

بنیاد توحید
جلسه چهارم
31 فروردین 98

لینک جلسه قبل 👇
https://t.me/sokhanranihaa/19822

.
🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۶
🔊فایل صوتی

سخنرانی عبدالکریم سروش

انجیل و قرآن
نيمه شعبان و جمعه مقدس

بنیاد توحید

جلسه چهارم

31 فروردین 98


🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها👇👇👇